It was freezing, but it was worth it! - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Ilse & Marieke - WaarBenJij.nu It was freezing, but it was worth it! - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Ilse & Marieke - WaarBenJij.nu

It was freezing, but it was worth it!

Blijf op de hoogte en volg Ilse & Marieke

18 Juni 2015 | Nieuw Zeeland, Auckland

Onze volgende stop was Tassie (De Aussie afkorting voor Tasmanië). We hebben in 5 dagen het met een kleine groep het hele eiland verkend. We startten in Hobart. We regelden onze pick up voor de volgende ochtend en ons werd geadviseerd om warme kleren mee te nemen. Het zou de volgende dag namelijk erg koud worden en waarschijnlijk zou er ook sneeuw zijn. Sorry?! Sneeuw?! Maar, de uitspraak van onze tour guide was waar. De volgende dag liepen we namelijk door 20 centimeter sneeuw. Sneeuw in Aussie. Kan dat? We kunnen het bevestigen. Het kan en als je 4 maanden in “The Sunshine State” woont dan vriest bijna je kont er af. Tijdens onze eerste dag zagen we o.a. Lake St. Clair (het diepste meer van Tassie), waar overigens een snijdend koude wind was, en Russel Falls. Dit is de een na hoogste waterval van Tasmanië.

De volgende dag gingen we richting Montezuma Falls. Dit was de hoogste waterval van Tassie. Hij was 106 meter hoog. Best indrukwekkend is een understatement. Daarnaast zagen we de Henty Dunes. Zo een uitgestrekte vlakte vol met zand zagen we nog nooit.
We vervolgden onze trip richting Cradle Mountain. Je kon een hike doen richting Cradle Mountain, maar die hebben we aan ons voorbij laten aangezien je jezelf aan kettingen omhoog moest trekken en de hele berg vol met sneeuw en ijs lag. In plaats daarvan hadden we een mooie hike rondom het meer bij Cradle Mountain. Ook heel erg mooi! We zagen zelf een wombat in het wild. Ha, het hat toch voordelen om de hike richting Cradle Mountain niet te doen;)
’s Avonds kwamen we aan in Laussie (Launcheston, Tasmania’s northern capital). We sliepen in een hostel met Nederlandse eigenaar. Hij hard verhalen van over van alles en nog wat. Maar het leukste was toch wel dat hij de dag ervoor een Nederlandse delicatesse had gemaakt en dat hij nog wat leftovers had. Nou, mag je raden wat dat was. BOERENKOOL! Heerlijk! De rookworst ontbrak helaas, want die kennen ze hier natuurlijk niet.
We hadden er best een paar dagen langer willen blijven, maar onze tour ging de volgende dag weer verder. Het was tijd om de Oostkust van Tassie te verkennen. Bij Bay of Fires zagen een waanzinnig mooi verlaten strand waar we in de verte een aantal dolfijnen mochten spotten. Maar, dat waren niet de enige dieren die we hier in het wild zagen. ’s Avonds zagen we namelijk een hele groep wilde pinguïns uit het water waggelen. En nee ze zijn niet zo groot als op de tv. De kleintjes waren niet groter dan 20 centimeter. Zo schattig!

De tijd vloog voorbij want onze laatste dag in Tassie was alweer aangebroken. We bezochten Wineglass Bay. Ilse deed een hike richting Mount Amos en Marieke liep richting een ander uitkijkpunt. Allebei heel anders, but the view we had was amazing!

Daarnaast hadden we deze week ook een aantal tastings. O.a. zalm, honey, cheese and ice cream. Erg lekker! Het enige nadeel was dan weer dat we niks konden kopen aangezien we niks ervan mee naar Nieuw Zeeland mochten nemen. Dat was immers onze volgende stop. Helaas!

Na een paar dagen bijslapen in Melbourne vlogen we richting Auckland. Het voelden alsof we weer even in Europa rondliepen. Maar na 5 minuten lopen bleek het toch niet Europa te zijn. We werden namelijk door iedereen aangestaard en we waren letterlijk 2 Europese objecten in Auckland. In het begin let je er niet zo op, maar op een gegeven moment wordt dit best irritant kunnen we vertellen!

De tour die we in Nieuw Zeeland wilden doen was helaas helemaal volgeboekt, dus we moesten het doen met een aantal day trips. Als eerste gingen we richting Bay of Islands. We deden o.a. een Doplhin Cruise, waar je gegarandeerd dolfijnen en andere zeedieren in het wild kon spotten. Nou, wij zagen 2 zeeleeuwen, heel heel heel heel veel water en jawel, GEEN EEN dolfijn. Fijn was dat. We konden een voucher krijgen om een keer terug te komen, maar ja als je aan de andere kant van de wereld woont is die kans niet heel erg groot. Niks aan te doen helaas.

De volgende dag gingen we naar het zuiden in plaats van richting het noorden. We gingen naar de beroemde Waitomo Glowworm Caves & Rotorua. We kwamen er tijdens de tour achter dat we ook stopten bij een farm. Met schapen. Nou dat hadden we echt nog nooit gezien! Kuch..
In de Glowworm caves mochten we helaas geen foto’s maken, maar het leek alsof je een hele mooie sterrenhemel boven had. Het is de moeite waard om even wat foto’s te Googlen, dan kun je een beetje zien wat wij in het echt hebben gezien;)
We stopten ook in Rotorua. Dit was een klein oud plaatsje waar we kennis maakten met een aantal originele bewoners van Nieuw Zeeland. We zagen o.a. een originele welkomsdans. Heel apart om een keertje mee te maken. Daarnaast waren er ook een aantal hot mud pools. Dit is eigenlijk gewoon een grote modderpoel, alleen niet zo koud als normaal. Deze waren namelijk 70 graden. Een ontspannen modderbad zat er dus niet in;)
Er waren ook twee grote geisers. Erg indrukwekkend om te zien, zeker als ze ontploffen en al het water er in een keer uit spuit.

Tijdens onze laatste dag in Nieuw Zeeland bezochten we Rangitoto Island. Een vulkanisch eiland, waar eigenlijk helemaal niks te beleven valt maar je kunt er wel een aantal mooie wandeltochten maken. We gingen niet richting de top zoals bijna alle andere deden, maar we liepen door de Lava Caves. Heel apart om te zien dat Lava hele gaten in bergen kan maken.

Gedurende onze andere dagen in Nieuw Zeeland zaten we helaas een beetje aan Auckland vast, omdat het weer en de tijd een beetje roet in het eten gooiden. Ach ja, reden om nog een keer terug te gaan toch?! Kunnen we dan meteen ook het zuideiland van Nieuw Zeeland doen! Maar, een van onze belangrijkste redenen om naar Nieuw Zeeland te gaan was eigenlijk gewoon omdat we Aussie uit moesten om een nieuw visum aan te vragen. En dat is gelukt gelukkig;)

Met een nieuw visum op zak beginnen we nu aan onze laatste 2,5 week in Australie. 2,5 week? Ja 2,5 week☹ Wat kunnen 5 maanden snel voorbij gaan. Time flies when you’re having fun. De komende twee weken gaan we East Coast tussen Brisbane & Cairns verkennen. We houden jullie op de hoogte!

See ya!

• 23 Juni 2015 - 19:31

Monique Bastings:

He meissie , wat super om te lezen wat jullie allemaal zien en meemaken! Veel plezier, geniet! Veel liefs en lieve groetjes van Jac, Ria, Mila, Janneke en Monique.